ANGKATAN PENGKARYA INDIE (A.P.I) adalah merupakan sebuah komuniti
seni yang wujud semenjak tahun 2000. Komuniti ini bergiat aktif dalam
mempelbagaikan kegiatan kesenian di Negeri Sarawak semenjak diwujudkan.
Terdiri daripada seniman, sasterawan, budayawan, ahli korporat dan orang biasa
yang berkecimpung dalam arena seni di Negeri Sarawak. Komuniti ini digerakkan
melalui ikatan silaturahmi yang dinamakan “Lingkaran Energi Cintakasih”.
Viva API ! Menelusuri Sejarah API 8 Tahun karya ZachManan " Cintailah perjuangan, kerana perjuangan mendekatkan kita kepada cita-cita" Soedirman * Yusuf Fansuri, anak muda yang berusia 25 tahun ketika itu. Di Perhimpunan Penulis Muda SeNusantara di Batam, Indonesia, dia merupakan peserta termuda, seorang penyair yang baru mencari tapak kepenyairannya berbanding peserta lain yang sudahpun ada kedudukan dalam atlas sastera Nusantara seperti Sutardji Calzoum Bachri dan Siti Zainon Ismail. Sekembali daripada perhimpunan penuh bersejarah itu, Yusuf Fansuri mulai mengolah perencanaan ke arah pencetusan sebuah pergerakan sastera. "Ini bukan persatuan sastera, ia sepatutnya independence," saya masih ingat kata-kata bersemangat itu tatkala pertemuan pertama sekembali beliau dari Batam.
Saya ketika itu masih terkial-kial mencari bumi untuk berpijak, terumbang-ambing dalam bidang teater setelah keluar daripada Grup Teater Sedar Sarawak (yang saya cintai itu) pada tahun 2000. Hasrat Yusuf Fansuri saya sambut dengan hati terbuka. Akhirnya dalam semangat perjuangan yang ikhlas, kami mencetuskan Ikatan Karyawan Muda Sarawak (ringkasnya Ikatan) pada 26 Jun 2000 sebagai platform untuk memulakan sebuah idealisme bahasa dan sastera. Saya masih ingat aktiviti pertama Ikatan iaitu bicara sastera bersama Sasterawan Negara Shahnon Ahmad. Biarpun Shahnon tidak dapat hadir pada waktu itu, namun aktiviti itu telah berjaya menghimpunkan beberapa penulis tersohor tempatan, membangkit kesedaran sasterawan tersohor tempatan tentang eksistensi Ikatan sehingga berlaku pertembungan mengenai sari penubuhan Ikatan.
Ketika itu isu kami dikatakan berhaluan kiri amat terasa kerana hubungan dengan Shahnon (yang ketika itu ialah orang kuat Parti Islam SeMalaysia), lantas istilah alternatif yang sering kami guna untuk menggambarkan pergerakan kami juga disalahtafsirkan dan di anggap mempunyai hubungan dengan Barisan Alternatif yang begitu bara pada waktu itu. Beberapa rencana telah ditulis ekoran isu ini; "Prospek Penulis Muda Sarawak : Abg Patdeli Abg Muhi', " Kemana Arah Penulis Muda Sarawak : Farmilla Hamdi (Jaafar Hamdan)", Penulis Muda; Apa Lagi Mahunya : Abg Patedli Abg Muhi" ,"Perihal Muda dan Kemudaan : Abg Patdeli Abg Muhi." dan "Sastera Kita Sastera Mereka: Jaafar Hamdan"
Dan kami? Kami hanya ketawa melihat kecetekan persepsi beberapa kerat sasterawan kita itu.
Dalam tempoh tiga tahun pertama, Ikatan mula mengumpul kerabat yang mempunyai semangat dan cita rasa yang sama untuk menggerakkan perubahan. Sajali Mohammad, Armiza Nila (Maslina Mahbu) dan Sinora Azma (Rashid Hassan) antara yang terawal memberikan penyataan sokongan terhadap Ikatan. Dengan ahli yang beberapa kerat itu, Ikatan mulai mengorak langkah dengan beberapa aktiviti sastera di Kuching Waterfront. Antara yang signifikan ialah mempopularkan acara baca puisi jalanan pada setiap bulan, di samping acara baca puisi bersempena hari-hari peristiwa dan kemuncaknya Festival Seniman Jalanan 2001.
Matlamat kami ketika itu ialah merakyatkan sastera ! (Hal inipun pernah menjadi isu hebat suatu ketika dulu)
Ikatan berlangsung untuk beberapa ketika, sebelum berita menggemparkan itu mengubah segala-galanya. Seorang tokoh sastera muda dan seorang lagi tokoh veteran tersohor Bumi Kenyalang mendakwa penubuhan Ikatan `terhutang budi' kepada Dewan Bahasa dan Pustaka Sarawak (DBPS) Inisiatif untuk menubuhkan Ikatan dikatakan dimulakan oleh beberapa pegawai DBPS " mendapat restu daripada Pengarah DBPS" (sila rujuk Getus Sastera Sarawak) . "Terhutang budi" barangkali satu situasi yang kritikal kerana kami beranggapan Ikatan sepatutnya sebuah pergerakan sastera yang independence tanpa pergantungan baik secara lahiriah mahupun batiniah dengan mana-aman birokrasi sastera, apatah lagi DBPS. Ketidakbergantungan ini kami tafsirkan sebagai kebebasan- itu adalah pengisian yang teramat mustahak dan harus dipertahankan. Persepsi kami ketika itu hanya ini; segala-galanya ialah tentang upaya seekor sapi yang cuba mendapat nama daripada susu seekor lembu `frisian'.
Memang amat menggemparkan. Lalu sebuah musyawarah telah diadakan di kalangan kerabat Ikatan untuk mengambil satu ketetapan untuk menjawab permainan politik daripada golongan tidak bertanggungjawab itu. Lantaran, Ikatan mengalami tranformasi yang tidak dapat dielakkan itu sehingga membawa kepada pewujudan Angkatan Pengkarya Indie (ringkasnya API) pada tahun 2004. Dalam satu majlis ringkas di Kuching Waterfront, API mengambil alih eksistensi Ikatan. Kami sempat berseloroh mengatakan API merupakan reinkarnasi daripada Angkatan Pemuda Insaf . Reinkarnasi ini membawa kepada pembentukan logo pergerakan; seekor burung phoenix yang bangkit dengan nyala !
Selepas itu perkembangan API amat memberangsangkan. Pertambahan kerabat amat terasa menambahkan lagi eksistensi API yang masih bertatih-tatih di persada sastera Darul Hana itu. Awang Kelana, Raden Azhar, Piee Ling, Zulkifli Obik, Banahsan Segaf, Fauzi Haji Abdillah, Mus Legimu Mapol akhirnya menyatakan persekutuan mereka dengan menyatakan lafaz "Aku adalah API," sebagai syarat penerimaan ke dalam kelompok marginal itu. Mudah tetapi penuh makna ! Penerimaan Zulkifli Obik sendiri merupakan satu sejarah istemewa kerana beliau bermastautin di Sibu dan dengan automatiknya API sudah mempunyai cawangan di daerah Rosli Dhoby itu.
Kini tujuh tahun usianya, API sepatutnya mengorak langkah yang lebih dinamis dan sistematis. Keunikan API sebagai pergerakan menjadikan setiap anggotannya organik, mampu berdiri di atas kaki sendiri namun dalam keadaanm diperlukan masih dapat diasimilasikan apabila ada kerja-kerja berkumpulan diadakan. Semangat ikhlas, berinisiatif dan persaudaraan menjadi teras kepada kekuatan API. Pewujudan portal API laman maya sastera_sarawak menjadi menjadi strategi seterusnya dalam melakarkan perkembangan API. Ia akan menjadi nyawa kepada penyaluran maklumat, pengetahuan dan perbincangan mengenai dunia sastera Darul Hana. Biarpun sering dikecam, portal tersebut tetapi ia tetap berdiri sebagai wadah untuk bukan saja kerabat API tetapi khalayak sastera umumnya untuk mengikuti perkembangan API khususnya dan dunia sastera Sarawak amnya.
Portal tersebut juga merupakan gateway untuk ke laman blog kerabat API. Laman blog tersebut merupakan satu lagi pendekatan berkarya kerabat API yang memaparkan pelbagai genre karya (puisi, cerpen, esei, foto) . Antara laman-laman tersebut ialah Kelongsong Peluru Puisi Indie, Lagu Makhluk Asing Timoer Jauh, Melayu Bumi Sempurna, Rekayasa Pulpa, Basah Dalam Setitik Nila, Teropong Digital Api, Sentuhan SenI, dan AA Radin.
Namun, penerbitan dirasakan sebagai satu aspek paling penting apabila memperkatakan tentang dunia penulisan. API menyedari akan peri pentingnya penerbitan karya-karya kerabatnya. Justeru API menggerakan enjin janakuasa penerbitannya dengan bersandar kepada stail penerbitan `underground' yang sehingga kini telah memberikan beberapa antologi puisi daripada kerabatnya. Seluruh kerabat API merasakan stail penerbitan yang dirasakan mudah dan kurang karenah birokrasi itu sebenarnya boleh dikembangkan lagi ke tahap tinggi (menyamai mutu penerbitan DBPS) dalam sedekad kelak. Namun sehingga kini yang dirasakan terbaik pengerjaannya ialah antologi genre sipp ( 60 patah perkataan) "Bulan Di Taman" karya Sinora Azma.
Genre sipp sendiri merupakan produk sastera API. Secara mudahnya genre sipp ialah sebuah kaedan penulisan kreatif mutakhir yang boleh dianggap "a cross between poetry and short story" . Penulisan yang tertakluk kepada 60 patah perkataan ini boleh diusahan menjadi bentuk penulisan baru. API sendiri telah menerbitkan dua buah antologi sipp dalam tempoh tujuh tahun penubuhannya iaitu; "60 paper: Zacharia AbdulManan, Sinora Azma, Sajali Mohamad dan Yusuf Fansuri" dan "Bulan Di Taman : Sinora Azma" . Kemasukan genre sipp ke dalam dunia sastera Darul Hana diharap dapat mempelbagai lagi kaedah pengkaryaan sasterawan di Sarawak khususnya.
Sehingga kini daripada sudut pengkaryaan, dua penulis API sudah berjaya menempah prestij sedniri apabila dikurniakan Hadiah Penghargaan Penulis Sarawak oleh DBPS. Dua penulis tersebut ialah Yusuf Fansuri dan Armiza Nila. Sementara Sinora Azma pernah juga memenangi beberapa sayembara sastera.
Untuk tahun 2008 dan seterusnya, API akan terus bergerak menjadi satu daya yang; kalau tidakpun mengubah, sekurang-kurangnya memberikan satu atmosfera yang berbeza didalam dunia sastera Darul Hana ini. Untuk 7 tahun pertama ini `atmosfera berbeza itu' tidak dapat disangkal telahpun dirasai oleh komuniti sastera tempatan dengan kemasukan API ke dalam gelanggang persilatan sastera kita. 26 Jun tahun ini, genap usia API lapan tahun. Usia seperti itu menandakan bermulanya perjuangan sebenarnya API dalam persada sastera Darul Hana. Jalan masih panjang dan berliku di hadapan. Tiada siapa mengatakan perjuangan itu seperti makan kandos, ia sebenarnya merupakan satu perjalan yang bakal memerihkan dan mengujakan.
*
" Perjuangan adalah pelaksanaan kata-kata " Rendra.
3 comments:
Nea puisinye lamak dah nunggu. Tentunya ada sesuatu yang menarik.
Ternyata satu cetusan yang perlu direnungi. Tahniah Kang.
Ya, Kang sudah keluar dari gua pertapaan yang begitu purwo itu.
Post a Comment